Relevance/zdůvodnění indikátoru (resp. proč byl indikátor vybrán k měření daného cíle a jak je pro tyto účely vhodný) |
Projevy změny klimatu mohou narušit konektivitu dopravní sítě a způsobit omezení mobility osob i zboží s potenciálními dopady na výkon ekonomiky. Indikátor měří citlivost silniční a železniční sítě na projevy změny klimatu. |
Cílová hodnota indikátoru a jeho hodnocení |
|
Definice |
Přímá ekonomická ztráta: peněžní hodnota úplného nebo částečného zničení fyzického majetku existujícího v postižené oblasti. Přímá ekonomická ztráta se téměř rovná fyzické škodě. |
Měřící jednotka |
tis. Kč |
Členění indikátoru |
Podle druhů dopravy |
Referenční období (resp. období, ke kterému je indikátor vztažen) |
Vždy k danému roku. Referenční období nebylo stanoveno, neboť není definován cíl. |
Související geografické území |
CZ (NUTS 0), kraje (NUTS 3) |
Komentář |
Data k indikátoru 11.5.3 nejsou dostupná dle příslušné metodologie OSN. Proto byl navržen proxy indikátor, který lze využít jako určitou náhradu při vykazování indikátoru 11.5.3.
Proxy indikátor "Náklady na nápravu škod způsobených projevy změny klimatu na silniční a železniční infrastruktuře" sleduje škody pouze na dopravní infrastruktuře. Dopravní infrastruktura patří pod kritickou infrastrukturu (hlavní silnice a dálnice, hlavní železnice a letiště).
Data Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) nejsou v časové řadě homogenní – řádový pokles je způsoben tím, že dříve bylo vykazováno více náprav škod na silniční infrastruktuře (např. údržba rozbitých silnic po zimě), nyní jsou tyto údaje vykazovány v položce celkové výdaje na údržbu a do nákladů na škody spadají již jen škody (např. sesuv, povodeň atd.). U Správy železnic je toto definované lépe, škody jsou kategorizované (dle atmosférického vlivu, bouřka, povodeň, vítr atd.) a každá událost je sledována zvlášť. |